Standardy Ochrony Małoletnich w Gabinecie Logopedyczno-Terapeutycznym „Głoska” Iwona Pezdan-Śliż
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z dniem
02.09.2024 r. właściciel Gabinetu Logopedyczno-Terapeutycznego „Głoska” wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”),
których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczestnikom
terapii logopedycznej w Gabinecie Logopedyczno-Terapeutycznym „Głoska”, dbałość
o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym
interesie.
Rozdział 1
Terminologia i podstawowe postanowienia
1. W Standardach używane są następujące pojęcia:
a) personel – wszyscy pracownicy placówki, w tym terapeuci, pracownicy administracji i obsługi, a także wolontariusze i praktykanci;
b) małoletni/ dziecko – każda osoba przed ukończeniem 18 roku życia, uczęszczająca na terapię w placówce;
c) opiekun małoletniego – osoba uprawniona do reprezentowania małoletniego jako przedstawiciel ustawowy (rodzic/ opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona
do reprezentowania małoletniego na podstawie orzecznictwa sądowego lub przepisów szczególnych;
d) krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub karalnego na
szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę (pełnoletnią lub nieletnią), zagrożenie dobra dziecka lub doznawanie przez dziecka przemocy domowej w jakiejkolwiek formie, ustalonej w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej (przemocy
fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej, zaniedbanie).
2. Celem Standardów Ochrony Małoletnich w Gabinecie LogopedycznoTerapeutycznym „Głoska” jest:
a) zwrócenie uwagi personelu Gabinetu, opiekunów małoletnich i podmiotów
współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz
ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
b) określenie zakresu obowiązków personelu Gabinetu w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;
c) wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji
w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich.
3. Personel Gabinetu w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
4. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
5. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel Gabinetu, a także małoletni
uczestnicy terapii i ich opiekunowie, zgodnie z procedurami określonymi w treści
Standardów.
6. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na
sygnały ich naruszenia, ewaluowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru
interwencji i zgłoszeń jest Iwona Pezdan-Śliż (właściciel gabinetu). Osoba ta odpowiedzialna jest za przeprowadzenie wśród personelu okresowych szkoleń z zakresu wprowadzania i realizacji Standardów.
7. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, Właściciel czyni odpowiedzialnym siebie – Iwonę Pezdan-Śliż.
Rozdział 2
Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli personelu przed
dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności
1. Standardem jest rekrutacja personelu odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, by personel posiadał odpowiednie kwalifikacje do pracy
z dziećmi oraz nie stanowił dla nich zagrożenia.
2. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle
seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy lub podpisaniem porozumienia o współpracy (dot. wolontariuszy, praktykantów, stażystów) sprawdza
kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa
Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko
wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w
Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
3. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od
innej osoby (wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu
karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii lub oświadczenia o niekaralności.
4. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej
zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności
oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1.
5. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:
a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów
działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi,
bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje
wydawania informacji dla w/w celów;
b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska
i państwo obywatelstwa;
c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
7. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności
karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie
był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).
8. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia.
9. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części
A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta.
W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja
do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności
seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.
Rozdział 3
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem jest działanie dla
dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji
i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
2. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
3. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 2 obejmują
w szczególności:
1) utrzymywanie profesjonalnej relacji z małoletnimi i reagowanie względem nich
w sposób niezagrażający i adekwatny do sytuacji;
2) zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z małoletnimi, okazujące
zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy;
3) reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych
dziecka, w tym niepełnosprawnego;
4) uwzględnianie potrzeb dziecka, w tym dostosowanie metod i form pracy dla
dziecka niepełnosprawnego;
5) równe traktowanie małoletnich uczestników terapii bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, religijny i światopogląd;
6) fizyczny kontakt z dzieckiem możliwy tylko jako działanie diagnostyczne lub terapeutyczne lub odpowiedź na realne potrzeby dziecka w danym momencie, z
uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na
kontakt fizyczny (np. przytulenie) dziecko zawsze musi wyrazić zgodę;
7) udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania
przemocy wobec małoletnich, diagnozy czynników ryzyka, świadczących
o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego;
8) kontakt z małoletnimi uczestnikami terapii odbywa się wyłącznie w godzinach
pracy gabinetu i dotyczy celów terapeutycznych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy uzyskać zgodę rodziców małoletniego.
4. W sytuacjach wymagających wykonania wobec małoletniego czynności higienicznych przez personel unika się innego niż niezbędny kontakt fizyczny,
a w przypadku niesamodzielnych uczestników terapii, w zajęciach uczestniczy
opiekun małoletniego.
5. W relacji personelu z małoletnimi pacjentami niedopuszczalne jest w szczególności:
1) stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie
kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
2) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie małoletnich uczestników
terapii;
3) krzyczenie na dzieci, wywoływanie u nich lęku;
4) ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej,
medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych,
w tym wobec innych pacjentów;
5) zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny, np. poprzez
używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag;
6) nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie
do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
7) utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie)
dla potrzeb prywatnych pracownika.
Rozdział 4
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia
krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
1. Standardem w Gabinecie jest:
a) przeszkolenie całego personelu w obszarze prawnego i społecznego obowiązku
zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich oraz w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka;
b) udostępnienie całemu personelowi wykazu danych adresowych lokalnych placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami.
2. Personel posiada odpowiednią wiedzę na temat czynników ryzyka krzywdzenia
małoletniego w przypadku ich zidentyfikowania, przeprowadza rozmowę
z opiekunami, podczas której konfrontuje swoje obawy i informuje o dostępnej
ofercie wsparcia i motywuje do skorzystania z niej.
3. Personel reaguje w przypadku ujawnienia działania na szkodę małoletniego
w formie:
a) przemocy rówieśniczej;
b) przemocy domowej;
c) działania na szkodę małoletniego uczestnika terapii przez przedstawiciela personelu.
4. W przypadku uzyskania informacji o możliwości krzywdzenia małoletniego, personel ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej, w której wskazuje źródło i treść
uzyskanej informacji lub zaobserwowane objawy. Oryginał notatki przekazywany
jest osobie, o której mowa w rozdziale 5 ust. 1. Po otrzymaniu notatki, organizowane jest spotkanie z opiekunami małoletniego, w ramach którego ustala się dalsze etapy postępowania i sporządza plan wsparcia, według zasad opisanych
w rozdziale 9.
5. Osoba, która uzyskała informację, że małoletni jest krzywdzony przez pracownika
Gabinetu, przekazuje ją Właścicielowi wraz ze sporządzoną notatką służbową.
a) Właściciel Gabinetu natychmiastowo odsuwa pracownika od wszelkich form
kontaktu z uczestnikami terapii (nie tylko z dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu
wyjaśnienia sprawy i wzywa osobę, której dotyczy zgłoszenie na rozmowę wyjaśniającą.
b) W przypadku potwierdzenia podejrzeń Właściciel Gabinetu informuje o zdarzeniu opiekunów dziecka krzywdzonego oraz pisemnie odpowiednie służby (Policję/
prokuraturę), składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
Opracowywany jest plan wsparcia dziecka, zgodnie z rozdziałem 5. PROCEDURY POSTĘPOWANIA
Rozdział 5
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
1. Wyznacza się Właściciela Gabinetu Logopedyczno-Terapeutycznego „Głoska”
Iwonę Pezdan-Śliż (pedagoga, logopedę) na osobę odpowiedzialną za składanie
zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego
oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego. Informacja o osobie odpowiedzialnej za
składanie zawiadomień wywieszona jest na tablicy ogłoszeń.
2. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie
formularza „Niebieska Karta – A”) jest każdy terapeuta, pedagog lub psycholog zatrudniony w Gabinecie, który powziął informację o przemocy domowej, której doświadcza lub jest jej świadkiem małoletni uczestnik terapii.
3. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez opiekunów, niewłaściwego wykonywania władzy rodzicielskiej, braku porozumienia między opiekunami małoletniego
w kwestiach dotyczących dziecka osoba wskazana w ust. 1 zawiadamia pisemnie
sąd rodzinny, celem wglądu w sytuację rodziny.
4. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego uczestnika terapii albo
osoby mu najbliższej, a także uzyskania informacji o możliwości wykorzystania
seksualnego małoletniego, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na
numer alarmowy 112.
5. Dalszy tok postępowania w sytuacjach, o których mowa w ust. 2 – 4 leży w kompetencjach poszczególnych instytucjach wymienionych w tych ustępach.
6. Wszyscy pracownicy Gabinetu, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków
służbowych podjęły informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom.
Rozdział 6
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi jest działanie z szacunkiem,
uwzględniające godność i potrzeby wszystkich małoletnich.
2. Niedozwolone jest w szczególności:
a) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek rówieśnika, w jakiejkolwiek formie;
b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych małoletnich uczestników terapii;
d) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
e) utrwalanie wizerunku innych małoletnich uczestników terapii poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
f) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich
w swoim otoczeniu.
Rozdział 7
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
1. Na komputerach będących na wyposażeniu Gabinetu instalowane i aktualizowane
są programy antywirusowe i zapory sieciowe w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania i blokowania materiałów niedostosowanych do
wieku.
2. Infrastruktura sieciowa Gabinetu zapewnia dostęp do Internetu personelowi i
uczestnikom terapii, w czasie zajęć pod nadzorem specjalisty prowadzącego zajęcia terapeutyczne.
3. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem pracownika Gabinetu, ma on obowiązek informowania uczestników terapii
o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad
bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas zajęć.
4. Na terenie Gabinetu dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.
Rozdział 8
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie
1. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, osoba ujawniająca
ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, a następnie konfiguruje zabezpieczenia
sieci, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści.
2. Jeśli uczestnikami zdarzenia są małoletni uczestnicy terapii, powiadomieni zostają
ich rodzice, których informuje się o poczynionych ustaleniach i możliwych dalszych
działaniach opiekunów, np. powiadomienie organów ścigania, zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego w szkole, do której uczęszcza małoletni lub
na terenie Gabinetu.
3. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym poprzez wysłanie zawiadomienia obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych
(art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).
4. W Gabinecie przed rozpoczęciem zajęć terapeutycznych pozyskiwane są pisemne
zgody opiekunów na publikację wizerunku małoletnich na potrzeby dokumentacji
fotograficznej działań podejmowanych przez placówkę.
5. Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane informacjami identyfikującymi dziecko
z imienia i nazwiska.
6. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania uczestników terapii są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające
zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Gabinet, przez okres wymagany przepisami
prawa o archiwizacji.
7. Niedopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem uczestników
terapii na nośnikach nieszyfrowanych lub mobilnych (telefonach komórkowych
i pendrive).
8. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w Gabinecie powinna zostać
niezwłocznie przekazana dyrektorowi, który podejmuje natychmiastowe działania
w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
9. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności
jest spowodowane przez osoby spoza Gabinetu, należy nawiązać współpracę
z organami ścigania.
10. Właściciel placówki powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane
osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.
Rozdział 9
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
a) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami,
jeśli istnieje taka konieczność;
b) współpraca z opiekunami małoletniego w celu powstrzymania krzywdzenia
małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
c) diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
d) objęcie dziecka pomocą specjalistyczną poza Gabinetem, jeśli zaistnieje taka
konieczność.
2. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy małoletni uczestnik terapii, jego opiekunowie i specjalista prowadzący zajęcia.
3. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami
interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja dziecka, zapewnienie
mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, udzielanie wsparcia
opiekunom i współpraca międzyinstytucjonalna.
4. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji.
5. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w
tym zakresie.
6. Zadania pracowników Gabinetu wiążą się głównie z realizacją oddziaływań terapeutycznych i obserwacją dziecka.
Rozdział 10
Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim uczestnikom terapii i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady
aktualizacji i przeglądu Standardów
1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim uczestnikom terapii i ich opiekunom podczas
zapoznawania i zobowiązania do stosowania, a następnie na żądanie w dowolnym
momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej Gabinetu pod adresem www.gabinet-gloska.com.pl
2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń w
gabinecie logopedy.
3. Wszyscy przedstawiciele personelu mają obowiązek zapoznać się ze Standardami
po zawarciu umowy, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza
się poprzez złożenie oświadczenia do akt osobowych.
4. Opiekunowie uczestników terapii i małoletni uczestnicy terapii zapoznawani są ze
Standardami każdorazowo przed rozpoczęciem procesu terapeutycznego.
5. Właściciel Gabinetu na bieżąco monitoruje zgodność prowadzonych działań z
przyjętymi Standardami, dokonując co najmniej raz na dwa lata ich oceny, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w
Standardach wprowadzane są aneksami.
6. Monitoring i ewaluacja Standardów, o których mowa w ust. 5, prowadzone są
w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń.
7. Wprowadzone zmiany w Standardach właściciel Gabinetu zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i uczestnikom terapii.
Rozdział 11
Przepisy końcowe
1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej
Gabinetu, wywieszenie w gabinecie logopedycznym, również w wersji skróconej
przeznaczonej dla małoletnich.